A doua fata

A doua fata - Maggie Mitchell

"A doua fata"- Maggie Mitchel este un remarcabil thriller psihologic, un roman de debut care reuseste sa-si croiasca drum atat pe scena literara americana, cat si europeana. Povestea se bazeaza pe un eveniment care a socat America in urma cu douazeci de ani. Doua fetite, in varsta de doisprezece ani, sunt rapite pentru sase saptamani. Factorul intrigant este faptul ca intentiile rapitorului au ramas necunoscute, fetele nefiind agresate in vreun fel in acest interval. Ambiguitatea relatiei dintre rapitor si tinerele ostatice, Lois si Carly, nu le va permite celor doua sa lase evenimentul in urma si sa depaseasca aceasta etapa. Mai tarziu, una dintre cele doua fete, Lois, publica un roman bazandu-se pe experienta prin care a trecut, cu intentia de a scoate rapitorul, Zed, din lumina nefavorabila in care-l pusese presa si opinia publica. Succesul romanului include si ecranizarea acestuia iar intreaga procedura de filmare va avea ca rezultat reunirea celor doua fete.

Rapite la doar doisprezece ani, acum femei mature, cele doua nu reusesc sa-si explice motivul pentru care au fost alese de catre Zed. Intrigant este si faptul ca Lois si Carly May n-au vazut incidentul ca pe o privare de libertate ci ca pe o evadare dintr-o lume in care nu se simteau confortabil, ajungand in cele din urma sa simta un soi de atasament fata de rapitorul Zed. Fetele n-au fost alese la intamplare, stilul lor de viata a fost analizat in detaliu si aveau in comun faptul ca erau neglijate de familiile din care faceau parte si faptul ca ambele se bucurau de o oarecare popularitate locala, Lois fiind castigatoare a concursurilor de ortografie iar Carly May a celor de frumusete. Totusi, fetitele se situau in puncte diametral opuse din punct de vedere al personalitatii, al intereselor, al educatiei si al scopului in viata. Romanul este constituit din mai multe planuri de actiune care se impletesc armonios, cu un rezultat spectaculos, personaje suficient de numeroase si bine conturate pentru a crea o intriga complexa. Intriga, desi complexa, nu are un caracter tumultuos, fiind lipsita de rasturnari de situatie, intreaga actiune bazandu-se pe motivatiile personajelor. A doua fata poate fi considerat cu usurinta o intentie de sondare a psihologiei preadolescentine, a repercursiunilor pe care un eveniment de dimensiunile unui rapiri le poate avea asupra dezvoltarii in aceasta etapa delicata. Romanul profesoarei Lois ajunge in mainile unui adolescent care se identifica cu rapitorul iar riscul ca povestea sa se repete le alarmeaza pe cele doua protagoniste. Vor reusi Lois si Carly May sa opreasca o tragedie si sa treaca peste propriile lor sentimente si orgolii?

Rus Daiana-Adriana, pentru Libris.ro

A doua fata

Primit cu aplauze atat de critica americana, cat si de cea europeana, romanul de debut al lui Maggie Mitchell castiga un pariu dublu: este nu doar un thriller remarcabil, ci si o investigatie profunda a psihologiei adolescentei, o analiza a sfarsitului copilariei. Doua fete sunt rapite si duse intr-o cabana din padure unde stau alaturi de rapitorul lor charismatic, inchegand o ambigua relatie de iubire si ura. Aproape douazeci de ani mai tarziu, una din ele, devenita profesor de engleza la un colegiu, isi retraieste drama in paginile unui roman. Cea de-a doua, devenita actrita in Los Angeles, descopera citind scenariul filmului care urma sa-i relanseze cariera o poveste terifiant de cunoscuta. Cele doua se reintalnesc, luptandu-se cu amintirile lor tenebroase, dar si cu un nou pericol nascut din romanul continut in roman.

Fragment din romanul "A doua fata" de Maggie Mitchell

"Lois
M-am intors acasa la inceputului unui august inabusitor, spre sfarsitul verii. Aveam senzatia ca sunt in alta lume. Hanul avea aer conditionat, dar in zona noastra nu fusese instalat. Eu m-am retras pe terasa din spate, aflata la umbra; in fiecare zi, citeam, leganandu-ma in hamac. Uneori ma duceam in padurea din spatele casei; ma dezobisnuisem de libertatea de a hoinari cum aveam chef in timpul zilei si simteam nevoia presanta de a-mi intinde trupul multa vreme zagazuit, dar nu suportam gandul de a ma duce in oras, unde eram sigura ca oamenii aveau sa se zgaiasca la mine. Poate chiar asta si faceau; eram o curiozitate, o poveste pe care o spuneau cu totii, pentru ca fetitele sa aiba mare grija. As fi devenit o eroina a sortii fabricata de mass-media, daca as fi fost de acord cu asta; insa noi nu am vrut asa ceva. Cand reporterii s-au intors la han, parintii mei i-au izgonit; blocau apelurile cu o vigilenta indarjita, care le trada spaima si furia. Eu nu doream decat sa fiu lasata in pace, iar parintii mei voiau sa pretinda ca nu se intamplase nimic.
Cel mai tare mi-era groaza de intoarcerea la scoala: sa ma aflu in sali de clasa, pe culoare si in amfiteatre pline de oameni care .stiau sau credeau ca stiu ce se intamplase cu mine si care n-ar fi putut sa vorbeasca - sau nici macar n-ar fi vorbit - fara sa faca vreo aluzie la asta. Oameni pe care ii cunosteam de ani de zile si care nu se aratasera niciodata interesati nici cat negru sub unghie de mine aveau sa fie brusc coplesiti de o curiozitate transparenta, bolnavicioasa. Ma gandeam, disperata, ca mai bine mi-as fi pus singura un titlu de ziar pe frunte."

-15%

PRP: 39.99 Lei

!