headerdesktop minicititori28mai24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

headermobile minicititori28mai24

MAI SUNT 00:00:00:00

MAI SUNT

X

Promotii popup img

Targul Cartii pentru Copii

CADOU Carnetel,

REDUCERI de neratat

Rasfoieste si comanda!

Inelul cartilor

De (autor): Simona-Grazia Dima

0
(0 review-uri)
Inelul cartilor - Simona-Grazia Dima
Rasfoieste

Inelul cartilor

De (autor): Simona-Grazia Dima

0
(0 review-uri)
Inelul cartilor. Comentarii critice

Simona-Grazia Dima practica o critica pe care cel mal potrivit am putea-o numi "initiatica", daca tinem cont de faptul ca autoarea este si o foarte buna poeta, ceea ce face ca momentele sale critice sa devina teste de autoreflexivitate esentializanta. Marele dar al Simonei-Grazia Dima acesta este: de a cobori spre ingenuitate cand scrie despre autori, pentru a-i credita cu ceea ce au ei cel mai bun, si anume: "autenticitatea" experientei proprii, filigranul fin al vocatiei. Am putea chiar spune, fara teama de a gresi, ca exegeta este criticul ideal pe care si-l doreste cineva: un om de dialog esentializat, generos, pentru care fiecare carte este o experienta existentiala unica, ale carei sensuri se cer aduse la suprafata, relevate. Critica Simonei-Grazia Dima nu are sarcasme, lovituri piezise, glisaje subreptice. Dimpotriva, instruita cu precadere la scoala solida a modernismului hermeneutic - ceea ce nu inseamna catusi de putin o inapetenta pentru histrionismele voluntar destramate ale postmodernismului -, comentatoarea cauta mereu un "Centru", fie ca acesta exista in cartea pe care tocmai o analizeaza, fie ca rezida in trezirea spirituala pe care i-o genereaza intalnirea cu ea.

Sa nu ramaneti cu convingerea ca distinctiile indeajuns de sibilinice pe care le-am operat ar sugera o critica de identificare. Dimpotriva, daca termenul ne-ar fi ingaduit, ea ar fi una de "alterizare", flindca, ceea ce o intereseaza ca finalitate intelectuala pe Simona-Grazia Dima este intelegerea actului de lectura ca proiectie intr-un "altul", in necunoscutul pe care-l propun creatorul studiat si textul sau. Din nou, sa nu persistam in impresia ca schemele mentale universalizante - de genul: sacru vs. profan sau "calitatea contactului cu ontologicul" -, pentru care de asemenea exegeta militeaza, vor fi apoi cautate la tot pasul in cartile cercetate, hiperbolizandu-li-se la infinit si supralicitandu-li-se intelesurile. Dimpotriva; autoarea insista, lucid si foarte bine circumstantiat terminologic, pe specific, pe resorturi mitice personale, ireductibile, asa cum ea insasi, in poezia sa, construieste "mitologia interioara a fiintelor mici", cu precadere intre limitele flexibile ale relativului, iar nu intre cele, inflexibile, ale Absolutului. Asistam, in acest fel, atat in poezia, cat si in critica Simonei-Grazia Dima, la o "imblanzire" tandra a temelor mari si a spaimelor acute.

Scriitorii cu adevarat "liberi" (leitmotiv derivat din convingerea ca menirea principala a literaturii este aceea de a "elibera") sunt nu cei blocati in propria seriozitate, ci aceia care se pot juca, inspirat, cu ei insisi, concepandu-si chiar si textele ca "joc metafizic". Peste toate aceste subtilitati de om avizat se asterne candoarea proprie a Simonei-Grazia Dima, derivata dintr-un anacronism sublim: acela de a crede ca literatura - sora mai cenusie a Spiritului - va mantui lumea. Simona-Grazia Dima are, insa, si aici dreptate, in felul ei propriu, de constiinta pentru care colegul "de breasla" e in primul rand un prieten: pentru un critic generos, cea mai frumoasa dintre iluzii este tocmai scriltorul despre care se intampla sa scrie. - Stefan Borbely 
Citeste mai mult

25.00Lei

25.00Lei

Primesti 25 puncte

Important icon msg

Primesti puncte de fidelitate dupa fiecare comanda! 100 puncte de fidelitate reprezinta 1 leu. Foloseste-le la viitoarele achizitii!

In stoc

Plaseaza rapid comanda

Important icon msg

Completeaza mai jos numarul tau de telefon

Poti comanda acest produs introducand numarul tau de telefon. Vei fi apelat de un operator Libris.ro in cele mai scurt timp pentru prealuarea datelor necesare.

Descrierea produsului

Inelul cartilor. Comentarii critice

Simona-Grazia Dima practica o critica pe care cel mal potrivit am putea-o numi "initiatica", daca tinem cont de faptul ca autoarea este si o foarte buna poeta, ceea ce face ca momentele sale critice sa devina teste de autoreflexivitate esentializanta. Marele dar al Simonei-Grazia Dima acesta este: de a cobori spre ingenuitate cand scrie despre autori, pentru a-i credita cu ceea ce au ei cel mai bun, si anume: "autenticitatea" experientei proprii, filigranul fin al vocatiei. Am putea chiar spune, fara teama de a gresi, ca exegeta este criticul ideal pe care si-l doreste cineva: un om de dialog esentializat, generos, pentru care fiecare carte este o experienta existentiala unica, ale carei sensuri se cer aduse la suprafata, relevate. Critica Simonei-Grazia Dima nu are sarcasme, lovituri piezise, glisaje subreptice. Dimpotriva, instruita cu precadere la scoala solida a modernismului hermeneutic - ceea ce nu inseamna catusi de putin o inapetenta pentru histrionismele voluntar destramate ale postmodernismului -, comentatoarea cauta mereu un "Centru", fie ca acesta exista in cartea pe care tocmai o analizeaza, fie ca rezida in trezirea spirituala pe care i-o genereaza intalnirea cu ea.

Sa nu ramaneti cu convingerea ca distinctiile indeajuns de sibilinice pe care le-am operat ar sugera o critica de identificare. Dimpotriva, daca termenul ne-ar fi ingaduit, ea ar fi una de "alterizare", flindca, ceea ce o intereseaza ca finalitate intelectuala pe Simona-Grazia Dima este intelegerea actului de lectura ca proiectie intr-un "altul", in necunoscutul pe care-l propun creatorul studiat si textul sau. Din nou, sa nu persistam in impresia ca schemele mentale universalizante - de genul: sacru vs. profan sau "calitatea contactului cu ontologicul" -, pentru care de asemenea exegeta militeaza, vor fi apoi cautate la tot pasul in cartile cercetate, hiperbolizandu-li-se la infinit si supralicitandu-li-se intelesurile. Dimpotriva; autoarea insista, lucid si foarte bine circumstantiat terminologic, pe specific, pe resorturi mitice personale, ireductibile, asa cum ea insasi, in poezia sa, construieste "mitologia interioara a fiintelor mici", cu precadere intre limitele flexibile ale relativului, iar nu intre cele, inflexibile, ale Absolutului. Asistam, in acest fel, atat in poezia, cat si in critica Simonei-Grazia Dima, la o "imblanzire" tandra a temelor mari si a spaimelor acute.

Scriitorii cu adevarat "liberi" (leitmotiv derivat din convingerea ca menirea principala a literaturii este aceea de a "elibera") sunt nu cei blocati in propria seriozitate, ci aceia care se pot juca, inspirat, cu ei insisi, concepandu-si chiar si textele ca "joc metafizic". Peste toate aceste subtilitati de om avizat se asterne candoarea proprie a Simonei-Grazia Dima, derivata dintr-un anacronism sublim: acela de a crede ca literatura - sora mai cenusie a Spiritului - va mantui lumea. Simona-Grazia Dima are, insa, si aici dreptate, in felul ei propriu, de constiinta pentru care colegul "de breasla" e in primul rand un prieten: pentru un critic generos, cea mai frumoasa dintre iluzii este tocmai scriltorul despre care se intampla sa scrie. - Stefan Borbely 
Citeste mai mult

De pe acelasi raft

Parerea ta e inspiratie pentru comunitatea Libris!

Istoricul tau de navigare

Acum se comanda

Noi suntem despre carti, si la fel este si

Newsletter-ul nostru.

Aboneaza-te la vestile literare si primesti un cupon de -10% pentru viitoarea ta comanda!

*Reducerea aplicata prin cupon nu se cumuleaza, ci se aplica reducerea cea mai mare.

Ma abonez image one
Ma abonez image one