Dumnezeul crestinilor
Dumnezeul crestinilor
Dumnezeul crestinilor e diferit de cel al evreilor si musulmanilor si se lasa cunoscut intr-un mod propriu. Este unu, dar intr-un mod special. Este Tata, dar nu este barbat. A vorbit, dar fara sa ne ceara ceva. Iarta, fara a trece peste hotararea libertatii noastre.
Sunt teme teologico-dogmatice fundamentale ale credintei crestine, pe care Remi Brague le repovesteste cu multa subtilitate si rafinament intelectual in cele sapte capitole ale cartii de fata. Rezultatul e o incantatoare si plina de prospetime apologie a Dumnezeului crestin de care cu siguranta cititorul ortodox inteligent de azi, satul de blocajele ritualiste si de catehismele inepte, se va indragosti fara indoiala inca o data.
CUPRINS:
Cuvant-inainte
1. Ca sa terminam odata cu „cele trei”
I. Trei monoteisme?
• 1. Monoteismul nu e esentialmente religios • 2. Nu sunt decat trei • 3. Monoteismul si politeismul se infrunta? • 4. Adevarata intrebare • 5. Monoteismul islamic • 6. O recunoastere reciproca a monoteismelor?
II. Trei religii ale lui Avraam?
• 1. Personajele comune • 2. Acelasi Avraam? • 3. Trei religii ale lui Avraam sau una singura?
III. Trei religii ale cartii?
• 1. O expresie inselatoare • 2. Trei carti foarte diferite • 3. Trei raportari la carte • 4. Ideea de revelatie
IV. Trei religii?
• 1. Cum anume se disting cele trei religii intre ele? • 2. Trei carti?
Concluzie
2. A cunoaste pe Dumnezeu
I. A cunoaste
• 1. Ce inseamna „a cunoaste”? • 2. A cunoaste singularul • 3. Cunoasterea de sine, cunoasterea personala, cunoasterea lui Dumnezeu • 4. A cauta in locul bun
II. Un obiect special
•1. „Deschide-ti ochiul, si pe cel bun!” • 2. Credinta si cunoastere • 3. A cunoaste un obiect paradoxal • 4. Credinciosie, vointa, iubire
3. Un Dumnezeu unu
I. Unicitatea
• 1. Monoteismul ca pericol • 2. Redescoperirea politeismului • 3. Dogma trinitara si teologie politica
II. Unitate
• 1. „Monoteismul”, o notiune vaga • 2. Unicitate si unitate • 3. Problema concreta
III. Unirea: modelul uman
• 1. Legatura iubirii • 2. Iubire si identitate • 3. A-l accepta pe celalalt ca altul
IV. Unire: modelul trinitar
• 1. Relatia • 2. A-l institui pe celalalt
Concluzie: Uniti cu Dumnezeu unu?
4. Un Dumnezeu Tata
• 1. Sexualitate si chip al lui Dumnezeu • 2. Masculinitate si virilitate • 3. Creatie si paternitate • 4. Decuplarea paternitatii si a virilitatii
Concluzie
5. Un Dumnezeu care a spus tot
I. Nu mai e nimic de spus
• 1. Puterea, sau cuvantul • 2. Un har avar • 3. Religia definitiva • 4. Un Dumnezeu redus la tacere • 5. Discursul Dumnezeului care tace
II. Tacerea trupului
• 1. Cine vrea mai mult vrea mai putin • 2. Fara intoarcere • 3. Cuvantul intrupat • 4. Treimea
III. Dupa tot
• 1. Ce-i de facut cand totul e spus? • 2. Cuvantul ne apartine • 3. O regula generala
Concluzie
6. Un Dumnezeu care nu ne cere nimic
I. Stiu ce sa fac
• 1. Amploarea normativului • 2. Ce anume cere Dumnezeu? • 3. Sfarsitul Legii
II. Asteptarea lui Dumnezeu
• 1. Modelul vegetal • 2. Vechiul Legamant • 3. Noul Legamant
III. Raspunzand asteptarii
• 1. A manca • 2. Credinta • 3. Trufie si umilinta • 4. Sacrificiul/jertfa
Concluzie: „Sensul vietii”
7. Un Dumnezeu care iarta pacatele
I. Cateva clarificari
• 1. Pacate si placere • 2. Il ofensam pe Dumnezeu? • 3. Pacatul presupune iertarea
II. Pacatul meu
• 1. Unde e raul? • 2. Pentru orice pacat exista iertare • 3. Lasarea/remiterea
Concluzie
Descrierea produsului
Dumnezeul crestinilor e diferit de cel al evreilor si musulmanilor si se lasa cunoscut intr-un mod propriu. Este unu, dar intr-un mod special. Este Tata, dar nu este barbat. A vorbit, dar fara sa ne ceara ceva. Iarta, fara a trece peste hotararea libertatii noastre.
Sunt teme teologico-dogmatice fundamentale ale credintei crestine, pe care Remi Brague le repovesteste cu multa subtilitate si rafinament intelectual in cele sapte capitole ale cartii de fata. Rezultatul e o incantatoare si plina de prospetime apologie a Dumnezeului crestin de care cu siguranta cititorul ortodox inteligent de azi, satul de blocajele ritualiste si de catehismele inepte, se va indragosti fara indoiala inca o data.
CUPRINS:
Cuvant-inainte
1. Ca sa terminam odata cu „cele trei”
I. Trei monoteisme?
• 1. Monoteismul nu e esentialmente religios • 2. Nu sunt decat trei • 3. Monoteismul si politeismul se infrunta? • 4. Adevarata intrebare • 5. Monoteismul islamic • 6. O recunoastere reciproca a monoteismelor?
II. Trei religii ale lui Avraam?
• 1. Personajele comune • 2. Acelasi Avraam? • 3. Trei religii ale lui Avraam sau una singura?
III. Trei religii ale cartii?
• 1. O expresie inselatoare • 2. Trei carti foarte diferite • 3. Trei raportari la carte • 4. Ideea de revelatie
IV. Trei religii?
• 1. Cum anume se disting cele trei religii intre ele? • 2. Trei carti?
Concluzie
2. A cunoaste pe Dumnezeu
I. A cunoaste
• 1. Ce inseamna „a cunoaste”? • 2. A cunoaste singularul • 3. Cunoasterea de sine, cunoasterea personala, cunoasterea lui Dumnezeu • 4. A cauta in locul bun
II. Un obiect special
•1. „Deschide-ti ochiul, si pe cel bun!” • 2. Credinta si cunoastere • 3. A cunoaste un obiect paradoxal • 4. Credinciosie, vointa, iubire
3. Un Dumnezeu unu
I. Unicitatea
• 1. Monoteismul ca pericol • 2. Redescoperirea politeismului • 3. Dogma trinitara si teologie politica
II. Unitate
• 1. „Monoteismul”, o notiune vaga • 2. Unicitate si unitate • 3. Problema concreta
III. Unirea: modelul uman
• 1. Legatura iubirii • 2. Iubire si identitate • 3. A-l accepta pe celalalt ca altul
IV. Unire: modelul trinitar
• 1. Relatia • 2. A-l institui pe celalalt
Concluzie: Uniti cu Dumnezeu unu?
4. Un Dumnezeu Tata
• 1. Sexualitate si chip al lui Dumnezeu • 2. Masculinitate si virilitate • 3. Creatie si paternitate • 4. Decuplarea paternitatii si a virilitatii
Concluzie
5. Un Dumnezeu care a spus tot
I. Nu mai e nimic de spus
• 1. Puterea, sau cuvantul • 2. Un har avar • 3. Religia definitiva • 4. Un Dumnezeu redus la tacere • 5. Discursul Dumnezeului care tace
II. Tacerea trupului
• 1. Cine vrea mai mult vrea mai putin • 2. Fara intoarcere • 3. Cuvantul intrupat • 4. Treimea
III. Dupa tot
• 1. Ce-i de facut cand totul e spus? • 2. Cuvantul ne apartine • 3. O regula generala
Concluzie
6. Un Dumnezeu care nu ne cere nimic
I. Stiu ce sa fac
• 1. Amploarea normativului • 2. Ce anume cere Dumnezeu? • 3. Sfarsitul Legii
II. Asteptarea lui Dumnezeu
• 1. Modelul vegetal • 2. Vechiul Legamant • 3. Noul Legamant
III. Raspunzand asteptarii
• 1. A manca • 2. Credinta • 3. Trufie si umilinta • 4. Sacrificiul/jertfa
Concluzie: „Sensul vietii”
7. Un Dumnezeu care iarta pacatele
I. Cateva clarificari
• 1. Pacate si placere • 2. Il ofensam pe Dumnezeu? • 3. Pacatul presupune iertarea
II. Pacatul meu
• 1. Unde e raul? • 2. Pentru orice pacat exista iertare • 3. Lasarea/remiterea
Concluzie
Detaliile produsului