Matematica. Probleme si teste pentru clasa a VIII-a si Evaluarea Nationala. Semestrul I
Integrarea competentelor prevazute de programa scolara cu acelea din clasele anterioare reprezinta elementul cheie al acestui auxiliar. Culegerea este construita pe baza unei planificari riguroase, care urmareste impletirea elementelor de recapitulare cu materia de zi-cu-zi. Avand in vedere acest aspect important, colectivul de autori care a lucrat la realizarea auxiliarului a vizat urmatoarele criterii:
1. Adresabilitatea: Culegerea este organizata ca o carte activa – o carte care ofera elevului resurse pertinente pentru implicarea in evaluare si feedback. Cartea activa propune profesorilor sa dedice de doua ori pe saptamana un timp de 10-15 minute in care fiecare elev sa aleaga sa rezolve o proba de evaluare prin care afla in ce masura poate opera cu conceptele nou predate, precum si cu acelea recapitulate in cadrul orei de clasa. Elevii pot alege una dintre cele doua probe de evaluare: Proba a – mai simpla, sau Proba b – un pic mai dificila. La fiecare proba exista in carte si un spatiu liber, in care profesorul poate propune elevilor un exercitiu suplimentar-surpriza (eventual indicat tot dintre exercitiile culegerii). Cartea activa ajuta fiecare elev sa avanseze in ritmul sau propriu, dezvoltandu-si, cu aceasta ocazie, increderea ca matematica – stiinta gandirii – este un joc interesant si accesibil. Elevul care participa la propria invatare si evaluare este mai atent in ora si, ca urmare, valorifica mai bine timpul si spatiul scolar, pentru a-si atinge un maxim de potential.
2. Legatura cu programa scolara: Fiind un instrument care ii ajuta pe elevi in ceea ce priveste pregatirea pentru Evaluarea Nationala, structura auxiliarului, continuturile, notatiile si abordarile in intelegerea si fixarea notiunilor urmaresc indeaproape programele scolare aferente claselor V - VIII, respectand logica si coerenta acestora.
3. Continutul: Lucrarea acopera continuturile celor patru ani de studiu (clasele a V-a – a VIII-a) in doua volume repartizate pe cele doua semestre. In primul semestru, temele sunt distribuite in 18 saptamani, in cel de-al doilea in 12, urmate de 3 saptamani dedicate evaluarilor de sinteza. Fiecare unitate de invatare este alocata unei saptamani. Problemele acopera in mod gradat tipurile de competente prevazute in programa scolara, pe patru niveluri de dificultate, astfel: • nivelul 1 – identificare, reprezentare; • nivelul 2 – aplicarea unor reguli de calcul si algoritmi, rezolvare de probleme standard; • nivelurile 3 si 4 – modelare, demonstrare si argumentare, interpretarea matematica a unor probleme practice.
Culegerea include de asemenea cate doua teste de progres din doua in doua saptamani, cu timpul de lucru de 50 de minute, organizate tot pe doua niveluri a si b, teste pe care elevii le pot aborda in clasa sau acasa. Sunt prezente totodata si modele de teza. Atat testele de progres, cat si modelele de teza urmeaza structura si tipologia de probleme caracteristice examenului de evaluare nationala. 4. Gradul de corectitudine: Limbajul folosit este simplu, intuitiv, dar realizeaza o prezentare corecta, clara si completa a contextelor de lucru. Notatiile sunt actuale, conform noii programe si tendintelor actuale. Sunt oferite indicatii la exercitiile cu grad mediu de dificultate si solutii detaliate, acolo unde sarcinile de lucru sunt complexe.
Colectiv de autori: Mihaela Singer, Cristian Voica, Adian Florea, Carmen Avganti